דחיית קישורים – קישורים באיכות נמוכה עלולים לפגוע בדירוג של האתר ולכן צריך לדחות אותם.
עם זאת, חשוב להבין מה הסיבות שבגללן מלכתחילה קישורים כאלה הגיעו אלינו, לבדוק איזה אתרים מייצרים אותם וכמובן להבין למי ואיך פונים כדי לבצע מחיקה מסודרת
תחילה ראו את ההמלצה של גוגל
מהן הסיבות שיש לאתר שלכם קישורי ספאם?
המיומנות הגבוהה של גוגל לכאורה אמורה לאפשר לו לזהות בקלות את ההבדל בין קישורי ספאם/קישורי זבל לבין קישורים לגיטימיים. עם זאת, גוגל רוצה כל הזמן לשפר את הביצועים שלה ולהציע לגולשים כלי חיפוש טוב יותר – לכן היא מעמידה לרשות מקדמי אתרים אמצעי שהתפקיד שלו הוא לעשות בדיוק את זה: לדחות קישורים נכנסים שמצביעים לאתר שלנו.
במילים אחרות, פעולת Disavow מאפשרת לכל אחד ואחת מאיתנו לסמן לגוגל בצורה ידנית מאיזה קישורים נכנסים אנחנו רוצים שהאלגוריתם שלה יתעלם. על פניו זה מוזר, כי הרי אחד התפקידים העיקריים של אנשי SEO היא לבצע החלפת קישורים ודווקא להגדיל את מספר הקישורים הנכנסים. אבל אם עוקבים לעומק אחרי ההנחיות של גוגל וגם אחרי הכלים שזמינים עבורנו בכלים רשמיים כגון סרץ קונסול או כמובן גוגל אנליטיקס מבינים שלא תמיד כך הם פני הדברים.
דחיית קישורים מועילה לקידום האתר?
פעולת Disavow אמורה תאורטית להועיל לקידום האתר. בעוד קישורים נכנסים חיוביים שמגיעים מאתרים טובים וברי סמכא משפרים את האתר ועוזרים להעלות את המיקום והדירוג שלו בתוצאות החיפוש, קישורי ספאם/קישורי זבל עושים את ההפך: הם גם פוגמים בחוויה של הגולש וגם עלולים לפגוע בדירוג שלנו.
כאן המקום להזכיר שהאופן שבו בונים קישורים חייב להיות מבוסס על שיעורי בית שנכין היטב גם עם כלים חיצוניים. לא מספיק להסתכל רק על הנתונים של גוגל, אלא צריך לבדוק כל הזמן איך הוא מבצע את הניתוח של מילות המפתח, איזה ביטויים עלינו לשלב, איפה חסרים לנו קישורים נכנסים, לאן כדאי להוציא קישורים וכן הלאה. בשביל לעשות את זה, אנחנו יכולים להפעיל כלים כמו Ahrefs ולעקוב אחר נתונים על שונים כולל backlinks ואחרים.
במילים אחרות, דחיית קישורים מועילה לקידום האתר במידה והיא מבוצעת נכון. אם הקישורים אינם רלוונטיים לתוכן או לשירות, עדיף להשתמש בשירותי קידום אתרים ולדחות אותם. ברוב המקרים, מומחה קידום אתרים מנוסה יידע למשל לשים לב לקישורי ספאם שהושתלו בתגובות או לקישורים בתשלום מאתרים שמיועדים רק למטרה הזאת.
בנוסף, התפקיד של חברת בניית אתרים היא לא רק לבצע נכון את התהליך של בניית קישורים אלא גם לוודא שאין קישורי ספאם/קישורי זבל שאינם רלוונטיים לתוכן ולקהל היעד. זה מטבע הדברים דורש המון ניסיון של חברת קידום אתרים מיומנת, אבל החדשות הטובות הן שניתן להשתמש בזה כדי להשיג תוצאות מעולות של קידום אתרי וורדפרס או כמובן SEO לאתרים שבנויים על פלטפורמות אחרות לחלוטין.
כיצד תוכלו לדעת אלו אתרים מייצרים קישור ספאם?
ניתוח של הקישורים מאפשר להבין מה הפרופיל שלהם והאם הם נחשבים ספאם. ראשית, עלינו להכין רשימה של כל הקישורים הנכנסים לאתר. במקום כלים סטנדרטיים לשיפור זמני השהות של הגולש כגון מפת חום למשל, נרצה להשתמש כאן בכלי ייעודי כגון סרץ קונסול של גוגל: נלחץ על "קישורים" בסרגל הימני, נמשיך ל"עוד" תחת הקטגוריה של "דפים מקושרים מובילים" ונייצא את הנתונים של "קישורים חיצוניים".
עם זאת, מדובר ברשימה חלקית ולכן גם כלים כמו פקודת site: (במנוע של גוגל) סקרימינג פרוג (תוכנה חיצונית) ואחרים יכולים לסייע. לאחר מכן, אפשר או לבדוק ידנית את הקישורים לאתר או להשתמש בכלים שמאפשרים לבדוק את זה אוטומטית.
מהם הקריטריונים לקישורי ספאם?
השאלה המתבקשת מבחינת מי שביום יום שלהם עוסקים בפעולות Redirection או קידום אורגני היא איך בכלל יודעים שמדובר על קישורי ספאם/קישורי זבל. בעוד כולנו יודעים לזהות דף נחיתה מפוקפק כאשר אנחנו מגיעים אליו או העתקת תוכן מוויקיפדיה ואתרים מפורסמים אחרים, דווקא הנושא של קישורי זבל הוא מורכב יותר.
הפתרון הוא כמו תמיד להיצמד להנחיות של גוגל עצמה. כמו שעבור שיפור יחס המרה נבדוק כל הזמן איך פעולות שאנחנו מבצעים משפיעות על קידום אורגני והדירוג שלנו, כך קיימים כלים לקידום אתרים שמספקים לנו אינדיקציה לגבי הצורך בפעולת Disavow.
באופן עקרוני, בגוגל ממליצים רשמית להשתמש בכלי של רק אם חושבים שיש מספר גבוה של קישורים באיכות נמוכה שמפנים לאתר. כמו כן, ההמלצה היא לבצע פעולת Disavow בנסיבות שבהן הקישורים המדוברים גורמים לנקיטת פעולה אקטיבית נגד האתר שלנו. חוץ מזה, אין באמת סיבה לוותר על Disavow: בדיוק כמו שנשקיע בעיצוב ברמה גבוהה עם קנבה ועוד כלים, כך נרצה שהאתר שלנו יהיה נקי מקישורי זבל לא רצויים.
2 דרכים שניתן לדחות את הקישורים לאתר
על אף האמור לעיל, יש בכל זאת הבדל בין האופן שבו מתנהלים מבחינת פעולת Disavow לבין פעולות פשוטות יותר של עיצוב גרפי או קידום אורגני. ספציפית עם Disavow, אנחנו לא נמצאים ברשות עצמנו ולא יכולים פשוט להחליף Sitelinks כאלה ואחרים אלא צריכים ליזום פניה אל גופים חיצוניים.
הנה למשל 2 דרכים מרכזיות בהן אפשר לפעול כדי לדחות את הקישורים לאתר שלנו:
1. בקשה מהאתר למחוק
אפשרות אחת היא לפנות אל האתר שמקשר אלינו. זו אופציה שרלוונטית בעיקר לאתרים קטנים או באתרים שאין להם הרבה קישורים שהם רוצים למחוק. היתרון הוא שניתן לפעול יחסית מהר ולגייס גם את האתר השני לשיתוף פעולה, אבל החיסרון הוא שצריך להשיג אותה.
בהרבה מאוד מקרים, כנראה שהאתר שהפנה אלינו עשה את זה מסיבה מסוימת – אז לא בטוח שיהיה לו אינטרס להסיר את הקישור. בכל מקרה, עלינו להישאר עם אצבע על הדופק לגבי יצירת קשר עם אתרים אחרים וניתן אולי גם לנסות לנקוט באמצעים משפטיים כדי למנוע מהם לקשר אלינו בעתיד.
2. תהליך בקשה מול גוגל בכלי סרץ קונסול
האפשרות השנייה והנפוצה יותר היא להגיע ישר למקור – גוגל. מצד אחד, היתרון הוא שניתן להשתמש בקובץ טקסט עם כל רשימת הקישורים ולדאוג להעלות אותו באופן מסודר לכלי דחיית הקישורים שזה בדיוק התפקיד שלו. מצד שני, החיסרון הוא ששימוש לא נכון בכלי הזה עלול לגרום תוצאות הפוכות. אם למשל מעבירים קישור לא נכון, עלולים לאבד אותו לצמיתות ואז גם הדירוג של האתר ייפגע.
החדשות הטובות הן שתהליך הבקשה מול גוגל הוא יחסית פשוט. כל עוד עוקבים אחרי השלבים הנכונים וממלאים את ההוראות, אין סיבה לדאוג:
- יוצרים רשימה של קישורים שמיועדים לדחייה – גוגל דורש מאיתנו ליצור רשימת דפים או דומיינים לדחייה. את הקובץ בטקסט עלינו להעלות בפורמט ספציפי: לציין כתובת URL או דומיין לדחייה בכל שורה, להשתמש בסיומת TXT ועוד.
- מעלים את הרשימה – בשלב הבא מעלים את הרשימה. גוגל מחייב לפרסם רשימת דחייה אחת בלבד לכל דומיין, לכן העלאת רשימה חדשה מחליפה את הרשימה הקיימת. בנוסף, חובה להיות בעלים של מה שגוגל מכנה "נכס" על מנת להעלות את רשימת הדחייה ויש לקחת בחשבון שקישורים שנדחו עדיין יופיעו בדוח הקישורים.
טכנית, קודם עוברים לדף הכלי לדחיית הקישורים ואז בוחרים נכס מרשימת הנכסים המשויכת אלינו. לאחר מכן לוחצים על הלחצן להעלאת הרשימה ואז בוחרים את הקובץ מהסעיף הקודם שאמור להיות שמור בשלב הזה על המחשב המקומי שלנו. במידה ובקובץ יש שגיאות, גוגל יציג את הרשימה שלהן. במידה וההעלאה תבוצע בהצלחה, צריך להמתין כמה שבועות עד לשילוב הרשימה באינדקס.
במקרים שבהם רוצים לעדכן את הרשימות של הקישורים הלא רצויים, לא צריכים להתחיל מההתחלה אלא רק להעלות את הרשימה החדשה. אבל גם פה, קודם עוברים אל דף הכלי לדחיית קישורים, אחר כך בוחרים נכס ואז לוחצים על "ביטול דחיות".
לסיכום, גוגל עושה מאמצים רבים כדי להעריך איזה קישורים הם ספאם ואיזה קישורים הם מהימנים. לגוגל יש אינטרס ברור שהגולשים שמשתמשים בה כמנוע חיפוש יהיו מרוצים, לכן ברוב המקרים היא אין צורך להשתמש בכלים מיוחד להסרת קישורי זבל. מה שכן, לא תמיד המאמצים הללו מצליחים ולכן התפקיד של מקדמי ובעלי אתרים הוא לבחון כל הזמן את הקישורים שמגיעים אליהם.
כיום כבר יש מספיק כלים שמאפשרים לעשות את זה בצורה אפקטיבית, כמו גם דרך יעילה לפנות ישירות אל גוגל על מנת לדחות את הקישורים שאינם רצויים. זהו פתרון יעיל עבור כל סוגי האתרים והוא מוכיח את עצמו בכל התחומים.
רוצים לעשות בעצמכם Disavow?
לחצו כאן על הקישור הבא והגישו לגוגל רשימת url ב Disavow Tool לדחייה http://search.google.com/search-console/disavow-links. אם אתם מסתבכים צרו איתנו קשר וננסה לעזור.