PageRank הוא אלגוריתם שפיתחה חברת גוגל כדי לדרג דפים באינטרנט על פי רלוונטיות ואיכות. האלגוריתם קובע את ערכו של כל דף על סמך מספר ואיכות הקישורים המפנים אליו. הרעיון הבסיסי הוא שככל שיותר דפים איכותיים מקשרים לדף מסוים, כך הוא נתפס כרלוונטי ובעל ערך גבוה יותר עבור המשתמשים.
PageRank הומצא על ידי מייסדי גוגל, לארי פייג' וסרגיי ברין, בשנות ה-90, בזמן שלמדו באוניברסיטת סטנפורד. השם "PageRank" מתייחס הן ל"לארי פייג'" והן למילה "page" (עמוד). האלגוריתם היה אחד הגורמים המרכזיים להצלחת גוגל, בזכות השימוש החכם בקישורים כמדד אמון.
בתחילת הדרך, PageRank דורג כפטנט רשום של אוניברסיטת סטנפורד, וכדי להשתמש בו, גוגל העניקה לאוניברסיטה מניות בשווי של כ-1.8 מיליון דולר – מה שהפך את האוניברסיטה לאחת הנהנות הראשונות מהצלחת גוגל. מאז, האלגוריתם עבר שינויים רבים, אך עדיין מהווה חלק מרכזי בדירוג אתרים במנוע החיפוש. |