אפקט ארגז החול בגוגל הוא תיאוריה בלתי רשמית שטוענת שגוגל "מצננת" אתרים חדשים על ידי הגבלת דירוגם בתוצאות החיפוש, אפילו אם הם אופטימליים מבחינת SEO (קידום אורגני בגוגל). לפי התיאוריה, אתרים חדשים מוצבים כביכול ב"ארגז חול" למשך תקופת זמן מסוימת, במהלכה הם לא זוכים לחשיפה משמעותית. הרעיון מאחורי האפקט הוא למנוע מאתרים לא איכותיים או כאלה שנוצרו לצורך מניפולציות לעלות במהירות בתוצאות החיפוש.
האפקט זכה לתשומת לב ראשונה ב-2004, כשמנהלי אתרים שמו לב שאתרים חדשים שלהם לא מצליחים להתברג גבוה למרות השקעה רבה בתוכן וקישורים. אמנם גוגל מעולם לא אישרה את קיומו של "ארגז החול", אך התנהגות דומה נצפתה פעמים רבות, מה שהוביל למונח. אנקדוטה מעניינת היא שמקדמי אתרים ניסו לעקוף את האפקט על ידי רכישת דומיינים ותיקים, מתוך מחשבה שזה יבטל את "תקופת הצינון". כך, התיאוריה הפכה לחלק בלתי נפרד מאסטרטגיות SEO עבור אתרים חדשים. |