Copyscape – קופסקייפ הוא כלי יעיל שבו אפשר להשתמש על מנת לבדוק סוגים שונים של העתקות תוכן.
שימוש בכלי מן הסוג הזה כדי לזהות תוכן משוכפל חשוב מאוד לקידום האורגני, כי הוא מונע הפרת זכויות יוצרים או עונשים המוטלים על האתר מבחינת הקידום האורגני בגוגל. אז מה מותר ומה אסור להעתיק ואיך בודקים את התוכן מקורי? הנה כל מה שכדאי לדעת על הנושא
לפני שנתחיל צפו בסרטון המחשה קצר של חברת קופסקייפ
סקירה מהירה על כלי ה-Copyscape
קופיסקייפ, או במקור Copyscape, הוא כלי ממוחשב שמבוסס על דפדפן אינטרנט ובו ניתן להשתמש בלי צורך להוריד תוכנה למחשב. הכלי זמין בחיבור לאינטרנט בלבד וניתן להשתמש בו במודל בחינם או בתשלום. מטרת הכלי היא לאפשר סריקה מהירה, יעילה ויסודית של האתר לפי כתובת URL שמזינים אליו ביחס לתוצאות בגוגל. לאחר מכן, הכלי מראה דף עם כל התוצאות המשוכפלות ספציפית לאותה כתובת שהוזנה למערכת.
היכרות עם הכלי ועם היתרונות שלו היא חלק בלתי נפרד מהתחום של קידום אתרים, כתיבה ובעיקר בדיקת המקוריות של מאמרים ותכנים. אם יודעים כיצד להשתמש בכלי מן הסוג הזה, מגדילים את הסיכוי לקידום אורגני ומונעים הפרת זכויות יוצרים שעלולה להגיע עד לפתחי בית המשפט.
איך ניתן לזהות תוכן משוכפל?
כלי מהסוג של Copyscape הוא ללא ספק הדרך הכי נוחה, יעילה ומהירה לזהות תוכן משוכפל. הסיבה לכך קשורה ליתרונות שלו:
- כי אין צורך בידע טכני – ניתן לזהות תוכן משוכפל באמצעות קופיסקייפ כי הוא לא דורש שום סוג של רקע טכני או ידע מסובך. כל שנדרש הוא להזין בתוך הרובריקה הייעודית את התוכן שאותו רוצים לבדוק, כאשר בתמורה מקבלים תוצאות מדויקות לגבי עוד אתרים ומקומות שבהם התוכן הזה מופיע.
- כי אפשר להתמודד עם תכנים בכל ההיקפים – אם בודקים איך ניתן לזהות תוכן משוכפל, צריך להתאים את הכלי הנבחר להיקף התכנים מבחינת מספר המילים בכל מאמר. כאן יש לכלי כמו קופיסקייפ יתרון מובנה, כי הוא לא מוגבל מבחינת מספר המילים שניתן להזין אליו. אמנם זה כרוך בתשלום, אך מדובר בהשקעה משתלמת גם עבור אנשי SEO וגם לבעלי האתר עצמם.
- כי הוא מתאים לשפות שונות – בניגוד למה שנהוג לחשוב, לא כל כלי שבו אפשר להשתמש כדי לזהות תוכן משוכפל מתאים גם לעברית וגם לשפות נוספות. בשביל שהכלי יצליח לזהות תוכן משוכפל, הוא חייב לתמוך בשפות הרלוונטיות. קופיסקייפ עושה את זה מעולה ומכאן היתרונות שלו.
למה אסור להעתיק תוכן ומה גוגל עושה לך אם תעתיק?
הסיבה לכך שבתחום של כתיבת תוכן משתמשים בכלי כמו קופיסקייפ קשורה להפרת זכויות יוצרים מצד אחד, אך גם לאלגוריתם של גוגל מצד שני. כמובן שזה לא מחליף כלים מתקדמים כגון Screaming Frog ואחרים, אבל מטרת העל ברורה: למנוע העתקות תוכן ולחסוך מראש את עוגמת הנפש.
הסיבה העיקרית לכך שאסור להעתיק תוכן היא שמדובר בהפרת זכויות יוצרים. העתקת תוכן מאתר אחד לאתר אחר זהה לחלוטין לגניבת תוכן, מאמרים, משפטים או פסקאות שלמות ממחקרים אקדמיים או מכל מקור אחר. אם לא רוצים להיחשף לתביעה בגין הפרת זכויות יוצרים, צריך לבדוק כל הזמן את המקוריות של התוכן.
עוד סיבה שאסור להעתיק תוכן קשורה ישירות לתחום של קידום אתרים ולהתאמות שמבצעים לפי דרישות האלגוריתם של גוגל. אם האלגוריתם מזהה העתקות, הוא עלול להעניש את האתר ולמנוע את ההופעה שלו בתוצאות החיפוש. בשביל למנוע את זה, דואגים מלכתחילה לתוכן מקורי שעומד בהנחיות.
כמובן שיש הבדל מסוים בין העתקת מילים ומאמרים לבין העתקת עיצוב גרפי. מצד שני, העתקה במהלך עיצוב לוגו עלולה להיות לא פחות חמורה מבחינת הפרת זכויות היוצרים. אז גם בגלל סיבות של קידום אורגני בגוגל וגם בגלל סיבות משפטיות, עדיף למנוע העתקות ולוודא כל הזמן מקוריות מלאה. למזלם של בעלי אתרים, זה חלק בלתי נפרד מסל השירותים שהם יכולים לקבל מול חברה לקידום אורגני שמכבדת את התחום ויודעת כיצד להתנהל בתוכו.
האם גוגל מזהה שכתוב תוכן?
השאלה המתבקשת היא עד איזו רמה ואם בכלל גוגל מזהה שכתוב תוכן. אז באופן עקרוני, גוגל מסוגל לזהות את זה בדיוק כמו שכלים כגון קופיסקייפ עושים זאת: הוא משווים בין הטקסטים הקיימים באתרים השונים ובודק איזה מילים חוזרות על עצמן, מה היקף החזרות והאם ניתן לשער מכך שמדובר על העתקה.
מנגד, יש לזכור שהאלגוריתם של גוגל מתוחכם מכפי שנהוג לחשוב. כפועל יוצא מכך, הוא עשוי לזהות לעיתים את התוכן המועתק – אבל לא להעניש את בעלי האתר. זה למשל מה שקורה אם מדובר על נתונים סטטיסטיים, על ציטוטים מוכרים של אנשים מפורסמים או על כל תוכן אחר שעשוי להיחשב "רשות הרבים".
העניין הופך כמובן מאתגר יותר אם מדובר על תוכן משוכתב ולא מועתק. כאן, מה שהאלגוריתם של גוגל בודק זו את חווית המשתמש. אם בעת בדיקת כל הפרמטרים המשפיעים על חווית המשתמש התוצאה היא בסופו של דבר חיובית, סביר להניח שגוגל לא יעניש את האתר. אבל אם חווית המשתמש היא ברמה נמוכה והגולשים שמשתמשים בגוגל כדי להגיע לאתר בסופו של דבר מקבלים תוצאה שלא עונה על הצרכים שלהם – המוניטין של גוגל נפגע. במקרים כאלה, גוגל מעניש את האתר ועלול להוריד אותו בדירוג האורגני.
בסופו של דבר, בדיקת שכפול תוכן היא עניין מתבקש. עושים את זה לא רק בגלל שזה הדבר הנכון והמוסרי, אלא גם כדי למנוע הפרת זכויות יוצרים וחשיפה לתביעות משפטיות. על הדרך, מרוויחים את הדירוג הגבוה של גוגל ומעניקים לגולשים חווית משתמש משודרגת ותוכן בעל ערך מוסף.
כמה עולה Copyscape
שיטת התמחור של Copyscape היא קצת משונה ושונה מכל מה שהכרתם עד היום. נתחיל בכך שיש גרסה חינמית ובגרסאות הפרימיום המחיר משתנה פר חבילה, פר מילה ופר חודש ופר סריקות של עמודים לניטור, על מנת לא לתת לכם דיסאינפורמציה אתם מוזמנים להיכנס לכאן. ניתן להתנסות בחינם לבחון את השירות בגרסה רזה שאינה פרימיום.
אנחנו לא מכירים למען האמת כלי דומה ל Copyscape עם רמת דיוק כזו, אחרי מעל לעשור בעולמות כתיבת תוכן ו SEO מיותר לחפש מיותר לחפש ודי נוח לנו לעבוד בצורה הזו, נשמח לשמוע מיכם אם מצאתם כלי יותר טוב מקופיסקייפ